Volva zvládají drsné testy - Volvo S60 bezpečnější než Audi A4, BMW řady 3, Mercedes-Benz třídy C, Volkswagen CC
Nová auta, která vyrážejí na silnice, bývají prověřena mnoha nárazovými testy simulujícími následky nehod. Zkušební vozy bourají v různých rychlostech proti bariérám a po porovnání s hodnotami v tabulkách si nakonec odvážejí svou dávku hvězdiček. Nezřídka všechny. Jenže… V provozu se každý den odehrávají stovky běžných havárií, které se do tabulek nevměstnají. V těch už nebourají figuríny, ale umírají lidé.
I proto jsou tzv. crash testy stále zdokonalovány, aby maximálně plnily svou referenční roli – podávat informace zákazníkům o etalonech bezpečnosti v jednotlivých třídách. Stále ovšem existují mnohá slabá místa nových automobilů, která nárazové zkoušky neodhalí. S určitou nadsázkou se totiž dá říci, že vozy se staví tak, aby nasbíraly plný počet hvězdiček. Testování je dokonale specifikováno a každý výrobce ví, co jeho vůz čeká. Nové automobily tak nezřídka procházejí i tisíci interních testů třeba podle „manuálu“ Euro- NCAP a na „plac“ jdou připravené na jedničku.
V zámoří jsou přísnější
Přísnější testování je proto nutností. K tomuto kroku už přikročili v zámoří, kde pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu IIHS přišel s netypic- kým crash testem, v němž jde síla nárazu na přední roh auta. Vůz narazí v 64 km/h do pevné překážky 25 procenty své šířky na straně řidiče. Jde tedy o druh čelní srážky, avšak zacílené na relativně zranitelnou část vozu. A s tím měla většina značek, které jindy dosahovaly pěti hvězd, najednou problémy. Vývojáři mnoha značek, včetně těch prémiových, se přizpůsobili dosavadnímu testu EuroNCAP, v němž bouraly vozy do pevné překážky 40 procenty své šířky. Když pak podstoupily zkoušku IIHS, selhaly. Na startovní čáře bylo přitom jedenáct vozů prestižních značek, jen dva přitom prošly – Volvo S60 a Acura TL, což je model luxusní americké odnože Hondy, který se do Česka oficiálně nedováží. Zbylá auta? BMW řady 3 a Volkswagen CC si vysloužily hodnocení „kritický“, Mercedes-Benz třídy C, Audi A4, Lexus IS 250/350 a ES 350 dokonce institut IIHS označil za špatné.
Švédové mají náskok, podobné testy dělají už roky
Jak to, že Volvo podobný test zvládlo a jiní ne? Důvod je prostý. Podobné testy provádí švédská automobilka u svých modelů předtím, než zamíří k dealerům, už dlouhé dvě desítky let. Tyto nehody také dlouhodobě monitoruje, prošetřuje, zapracovává do svého vývoje a snaží se jejich následky v dalším provozu eliminovat. Švédové mají totiž jasný cíl. „Aby ve vozech Volvo v roce 2020 nikdo nezemřel ani nebyl vážně zraněn,“ říká Thomas Broberg, hlavní bezpečnostní poradce společnosti Volvo Car Corporation. „Neustále pracujeme na zlepšování již tak vysokých úrovní bezpečnosti našich vozidel, a to díky průběžnému zkoumání dopravních nehod a hloubkovým znalostem výsledků kolizních situací,“ dodává Broberg. Volvo potvrzuje, že to myslí vážně, i ve zpřísněných testech EuroNCAP. Evropská organizace zvýšila hranici pro zisk pěti hvězdiček. Zatímco loni stačilo splnit test na 40 procent, letos už musí aut dosáhnout alespoň 60 procent. I tady se potvrzuj neuvěřitelná síla Švédů, vždyť zbrusu nový mode Volvo V40 dokonce ustanovil historický rekord Euro NCAP, když získal neuvěřitelných 98 procent. Z hlediska švédské značky jde vývoj evropskýc i zámořských nárazových testů rozhodně dobrým směrem. Směrem k větší bezpečnosti na silnicích, o niž Volvo dlouhodobě usiluje a v níž hraj celosvětově první housle.